2022,  Mitopeja,  Po godini recenziranja,  Prema izdavaču,  Recenzije

GOLEMICA I DŽIN – Helene Wecker

Golemica i Džin jedna je dirljiva priča o dva jako usamljena bića. Golemica – žena od gline, kojoj je kasnije dano ime Chava, stvorena je za svog gospodara Otta Rotfelda koji je htio suprugu koja će biti lijepa i inteligentna. Njegova idealna žena. Budući da se golemima mogu dati zapovijedi, Chava je tako i stvorena. Međutim, na putu do New Yorka Otto umire i tu kreće Golemičina priča. Pri dolasku spašava ju stari rabin Meyer koji joj objašnjava kako život funkcionira i trudi se svim snagama da ju prilagodi stvarnom svijetu.

Zatim se radnja seli na mjesto, točnije četvrt, zvano Mala Sirija gdje se upoznajemo s likom Arbeelyja koji, nakon pokušaja da popravi uništenu plosku, oslobađa Džina koji je u njoj bio zatočen i daje mu ime Ahmad. Arbeely pomaže Džinu tako da ga upozna sa suvremenim životom, daje mu posao i vodi ga kroz život.

Priča dakle, u početku, prati njihove odvojene živote sve dok se Chava i Ahmad ne upoznaju i shvate da su toliko različiti, ali i da imaju toliko toga zajedničkog – da se jednako boje pokazati svijetu tko su i da su jednako usamljeni. Kroz radnju se proteže i tema imigranata koja je zapravo jako dobro prikazana. Ne samo priča o imigrantima, nego i ljudima različitih religija. Sve u vezi ove priče je jako dobro smišljeno i nije toliko fokus na radnji koliko na izgradnji likova. Zato mi je možda sporije išlo čitanje i mučila sam se s puno likova (bitnih i nebitnih) koji su detaljno opisani, ali na kraju se isplatilo jer sam dobila priču koju sam željela.

Osim o Golemici i Džinu, u ovoj knjizi čitala sam o sukobu kultura i sukobu društva, o legendama, o povijesti i ljubavi i to sve uz jako kvalitetne opise. Helene Wecker podignula je moja očekivanja što se tiče kvalitete pisanja i opisa, ta autorica je uspjela što mnogi nisu. Napisala je urbanu bajku/fantasy, oživjela je stvorove koji su tražili svoje mjesto pod suncem i natjerala nas da ih zavolimo.

Čitajući razmišljala sam kako me cijeli Džinov dio podsjeća na Aladina i tu cijelu priču, a o Golemima sam čula na putu u Pragu jer nam je vodič pričao o Golemima koji su živjeli u potkrovlju židovske crkve. Svakako mi je bilo jako zanimljivo povezati to sve u jednu priču. 🙂

Ovo je teška knjiga jer je čak i malo filozofska, promišlja se o puno tema i stvari na puno načina te je, u isto vrijeme, nevjerojatno zanimljiva. Doduše, baš zbog tih često bogatih opisa, dijaloga i puno likova meni je bilo teže pratiti priču koja je, u stvari, jako spora jer se u prvoj polovici knjige gotovo ništa bitno nije dogodilo. No, kad podvučem crtu, znam da me ova knjiga obogatila. I presretna sam što mi se našla na putu zbog ekipe iz Mitopeje.