2022,  Po godini recenziranja,  Prema izdavaču,  Recenzije,  Znanje

PALAČA OD PAPIRA – Miranda Cowley Heller

Eleanor je pedesetogodišnja žena koja se svako ljeto vraća u kuću u kojoj je odrastala – u kuću koja joj je obilježila i zapečatila cijelo djetinjstvo. Ova godina nije iznimka. Došla je uživati s mužem Peterom i svoje troje djece. No, jednog dana iskrade se iz obiteljske kuće, sada vikendice, i ispuni si želju koju ima otkako pamti – ljubiti Jonasa. Izgubiti se u svom najboljem prijatelju od djetinjstva. Voljeti ga bez straha. Pronaći sebe u njemu.

Autorica nam u knjizi retrospekcijom donosi bitne događaje iz Eleanorine prošlosti što nam svakako daje bolji uvid u to što ju je dovelo do situacije u kojoj se nalazi u sadašnjosti. Koje su to nevjerojatne tajne koje je spremna ponijeti sa sobom u grob, što je stalo između nje i Jonasa u prošlosti da ju je odvelo u Peterove ruke, kako je njega upoznala i tako dalje. Stvarno zanimljiv element u svemu ovome jest da poglavlja u prošlosti kreću sve od njezine bake i njezinog djetinjstva te kako se ono odrazilo da djetinjstvo njezine mame i kako je, u konačnici, to sve utjecalo na nju.

Elle nikako nije imala lak život, ali nije imala ni previše podrške iza sebe koja bi joj bila oslonac. Roditelji su se rano rastali. Otac je vodio svoj život, majka svoj. U toj situaciji Elle i njezina sestra Anna padale su u drugi plan. No, sve je posebno krenulo nizbrdo kad je majka dovela novog očuha u njihov dom, a on sa sobom svog sina. Užase kakve je Elle proživljavala psihički i fizički bili su nepodnošljivi za jedno dijete. To me jako boljelo čitajući. Svjesnost da jedno dijete mora prolaziti kroz tako bolne stvari i sam taj osjećaj koji je držala u sebi da se mora ponijeti kao odrasla osoba kad je stvarnost bila potpuno drugačija. Nijedna odrasla osoba ne bi trebala trpjeti, a posebno ne dijete.

Roman je svakako jako teško za čitati jer kroz tu retrospekciju na površinu dolaze sve muke i sav teror koji je jedna djevojčica morala proći. Jako je emotivan i izaziva u meni gađenje, ali i divljenje. Koliko god da je radnja brutalna i surova, toliko je knjiga predivno napisana i ide u dobrom smjeru. Radnja je jako napeta iako znamo da se nalazimo u sadašnjosti i da su to zapravo prošli događaji no ovo je jedna od onih knjiga kod kojih samo okrećete stranice jer ne možete stati.

Nakon svega, hoće li Elle odabrati svoj život koji je izgradila s Peterom za kojeg se udala iz ljubavi ili će iznenaditi sve i poći s Jonasom? Bilo je neizvjesno, ali neću vam otkriti kraj. Samo želim prokomentirati da se njezin lik našao u situaciji u kojoj nije fer birati. Kompleksnije je nego što se čini na prvu.

Nisam mislila da će mi već u prvoj polovici ove godine u ruke dospjeti ovako velika knjiga. Ovako veliki roman. Romančina. Knjiga me pojela, opsjela i znam da ću danima razmišljati o njoj. Progutala sam i ja nju. U dva dana. Toliko sam se borila s njom. Nisam mogla prestati čitati jer mi je autorica Miranda Cowley Heller ponudila toliko toga. Takvu priču kakvu još nisam čitala. Da se razumijemo, nije ona sada izmislila neku revolucionarnu temu koju još nismo vidjeli, ali je svojim sposobnostima pisanja, svojim stilom i načinom na koji je iznijela knjigu pokosila sve one prije nje koji su to probali (govorim u svoje ime nakon knjiga koje sam ja pročitala, ne sumnjam da će biti onih koji se ne slažu sa mnom). Knjigu sam, realno, uzela jer me privukla naslovnica i kratki sadržaj, a na kraju sam ispala totalna pobjednica. Krenula sam čitati s tako malo očekivanja, a dobila sam sve što sam trebala. I atmosferu i likove i dubinu. Sve.