2021,  Naklada Fragment,  Po godini recenziranja,  Prema izdavaču,  Recenzije

GODINA U KOJOJ JE BELA LANG UPOZNALA SREĆU – Jana Krišković Baždarić

Godina u kojoj je Bela Lang upoznala sreću još je jedan naslov koji je zahvaljujući Nakladi Fragment dospio u moje ruke. Ova knjiga priča o putovanju nesigurne tridesetpetogodišnje žene na kojem ona upoznaje, osim sreće, i samu sebe. Bela Lang već je deset godina kolumnistica Viste i živi u Asfeldu – mjestu gdje o svojoj sreći može samo sanjati. Bela voli pisati, publika joj odgovara dobrim reakcijama, ali svejedno bi se voljela probiti u svijetu, a ne cijelo vrijeme stajati na istom mjestu. U tom iščekivanju prekine ju poslovna ponuda Tima Rogersa u kojoj ju poziva da dođe u New York pisati za Weekly Break in the City.

Budući da je ova protagonistica uvijek igrala na sigurne karte u životu, naravno da je bila skeptična oko cijele te ponude. Vagala je koliko je spremna prihvatiti taj rizik davanja otkaza na starom poslu kako bi prihvatila novi i to na drugom kraju svijeta. Mislim, kako se to moglo dogoditi baš njoj? No, uplete se tu sudbina. Sudbina u obliku prijateljice, sudbina u obliku poznatog jazz glazbenika Ma, sudbina u obliku novog poslovnog partnera i očito doživotnog prijatelja… ili sudbina u obliku autorice? Nameće nam se pitanje što je uopće sudbina i vjerujemo li u nju?

Bela ima trideset i pet godina, a zapravo svojim reakcijama u određenim situacijama odaje dojam kao da je dosta mlađa. Ponekad mi je stvarno bilo teško povezati lika s njegovim postupcima, to jest, puno puta došle su u sukob osoba koja bi Bela željela biti i osoba koja ona zaista jest. No, to čini ovaj roman stvarno dobrim. Ona mi je često antipatična i čini se da napravi dramu i zaplet bez razloga kad je savršeno jasno i logično što bi trebala napraviti, ali shvatim da je to zapravo dio nje te da je teško izaći iz vlastite zone sigurnosti i otići u nepoznato. I to posve sam.

Ovaj roman mi se neopisivo svidio. Koliko mi je drago da se fokus nije bacio na ljubavnu priču, ne mogu vam ni opisati. Trebala sam ovo djelo jer sam njime i sebe u nekom segmentu spoznala. Dok je Bela rušila zidove i gulila njihove slojeve, tako sam i ja došla do pitanja zašto sam ja uopće svoje izgradila i hoću li se ikada umoriti od guranja tih visokih zidova.

Bela Lang mi je često bila nejasna, ali i draga. Lako je nama pričati o tome kako su likovi donijeli pogrešne odluke kad gledamo sa strane i kad nismo u toj situaciji. Uvijek je lakše jednostavno reći savjet, ako ga uopće imamo, nego tako postupiti kad treba. I zato neizmjerno volim glavnu junakinju. Nije ostavila svoju prošlost iza sebe, nego ju je prigrlila kad je bila spremna. Dala je vremenu vremena.

Na kraju knjige osjetila sam ogromno olakšanje, ali da ne bih previše otkrila, samo ću vam preporučiti da pročitate. Isplati se. Lagana je za čitanje, autorica se odlično snašla što se tiče stila pisanja, a opet je obradila jako tešku temu. Što napraviti kad se izgubimo u svijetu i kad želimo ostvariti svoje snove pod svaku cijenu, ali ne pronalazimo dovoljno hrabrosti jer su ulozi preveliki? Kako naučiti riskirati? Kako se nositi s dobrim i lošim posljedicama?

Na sva ova pitanja Jana Krišković Baždarić odgovara kroz lik Bele Lang u svojoj knjizi Godina u kojoj je Bela Lang upoznala sreću. Postoji puno toga što bih još mogla reći, ali ne želim duljiti. Želim da se sami upustite u pustolovinu života s Belom Lang.